Βιβλίο
Δ. Ν. Μαρωνίτης
Επιμέλεια: Εριφύλη Μαρωνίτη
Αθήνα
Εκδόσεις Πατάκη
Αριθμός Έκδοσης: 1
2007
σ. 121
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-16-2565-2
Γραφή και Ανάγνωση 1
Κυκλοφορεί
Τιμή: 11.72€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 02-03-2012)
Διονύσιος Σολωμός: Μελετήματα
Δ. Ν. Μαρωνίτης
Επιμέλεια: Εριφύλη Μαρωνίτη
Αθήνα
Εκδόσεις Πατάκη
Αριθμός Έκδοσης: 1
2007
σ. 121
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-16-2565-2
Γραφή και Ανάγνωση 1
Κυκλοφορεί
Τιμή: 11.72€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 02-03-2012)
Περίληψη:
Αν πρέπει να εντοπιστεί ο κρίσιμος πυρήνας της σολωμικής ποίησης, προτείνεται η οριακή δοκιμασία στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου. Δεν πρόκειται ωστόσο ούτε για φιλόζωη ούτε για θανατόφιλn ποίηση. Τα υποκείμενά της (ατομικά και συλλογικά) δοκιμάζουν (και δοκιμάζονται σε) μιαν αδιαίρετη διπλή εμπειρία, όπου ζωή και θάνατος συμβάλλονται και εναλλάσσονται, ιστορικά και υπαρξιακά, στην κορυφαία στιγμή της αμοιβαίας αναγνώρισης και αποκάλυψής τους. Σ' αυτή την κορύφωση μορφώνεται το ποίημα, μορφώνοντας και τον ποιητή. Στο μεταξύ προκύπτουν στο εσωτερικό της εξελισσόμενης σολωμικής ποίησης παραδειγματικά ποιητικά είδωλα: ο κρητικός, ο πολέμαρχος και ο αλαφροΐσκιωτος των Ελεύθερων Πολιορκημέων ο νέος -στον Πόρφυρα.
Υπάρχουν ποιητές και ποιήματα που υπολογίζουν περισσότερο στη συγκίνηση των αισθήσεων και των αισθημάτων. Ο Σολωμός, μεταστοιχειώνοντας αισθήσεις και αισθήματα, σκοπεύει τελικώς στη διανοητική (απλούστερα: νοητική) συγκίνηση, που δεν είναι βέβαια ορθολογική. Από την άποψη αυτή αποτελεί μοναδική περίπτωση στα γράμματά μας, με την εξαίρεση ίσως του Καβάφη.
Δ. Ν. Μ.
Αν πρέπει να εντοπιστεί ο κρίσιμος πυρήνας της σολωμικής ποίησης, προτείνεται η οριακή δοκιμασία στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου. Δεν πρόκειται ωστόσο ούτε για φιλόζωη ούτε για θανατόφιλn ποίηση. Τα υποκείμενά της (ατομικά και συλλογικά) δοκιμάζουν (και δοκιμάζονται σε) μιαν αδιαίρετη διπλή εμπειρία, όπου ζωή και θάνατος συμβάλλονται και εναλλάσσονται, ιστορικά και υπαρξιακά, στην κορυφαία στιγμή της αμοιβαίας αναγνώρισης και αποκάλυψής τους. Σ' αυτή την κορύφωση μορφώνεται το ποίημα, μορφώνοντας και τον ποιητή. Στο μεταξύ προκύπτουν στο εσωτερικό της εξελισσόμενης σολωμικής ποίησης παραδειγματικά ποιητικά είδωλα: ο κρητικός, ο πολέμαρχος και ο αλαφροΐσκιωτος των Ελεύθερων Πολιορκημέων ο νέος -στον Πόρφυρα.
Υπάρχουν ποιητές και ποιήματα που υπολογίζουν περισσότερο στη συγκίνηση των αισθήσεων και των αισθημάτων. Ο Σολωμός, μεταστοιχειώνοντας αισθήσεις και αισθήματα, σκοπεύει τελικώς στη διανοητική (απλούστερα: νοητική) συγκίνηση, που δεν είναι βέβαια ορθολογική. Από την άποψη αυτή αποτελεί μοναδική περίπτωση στα γράμματά μας, με την εξαίρεση ίσως του Καβάφη.
Δ. Ν. Μ.
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Κατερίνα Κωστίου | Κριτικός λόγος μεταξύ πολιτικής και τέχνης | Περιοδικό "Εντευκτήριο" | 96 | Ιανουάριος-Απρίλιος 2012 |
Αλέξης Ζήρας | Αρχαιόθεμες ζητήσεις και νεώτερες ποιητικές αποκρίσεις | "Η Αυγή" | 28/6/2009 | |
Ευριπίδης Γαραντούδης | Όταν ο Σολωμός και ο Καβάφης αλληλοσυμπληρώνονται | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 11 | 25/4/2008 |
Γιάννης Βαρβέρης | Δυο πολύτιμα βιβλία | "Η Αυγή" | 21 | 2/3/2008 |
Βασίλης Κ. Καλαμαράς | Η ποίηση ως προφορικός λόγος | "Ελευθεροτυπία" | 28 | 19/2/2008 |