Βιβλίο
Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου
Αθήνα
Πόλις
Αριθμός Έκδοσης: 1
2008
σ. 419
Σχήμα: 24χ17
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-435-182-4
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 25.48€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 10-09-2008)
Πόλεμος και δικαιοσύνη
Πολιτική φιλοσοφία για τον κόσμο
Πολιτική φιλοσοφία για τον κόσμο
Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου
Αθήνα
Πόλις
Αριθμός Έκδοσης: 1
2008
σ. 419
Σχήμα: 24χ17
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-435-182-4
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 25.48€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 10-09-2008)
Περίληψη:
Η βλάβη που προκαλεί ο πόλεμος στους ανθρώπους εκτείνεται πέρα από τις προφανείς καταστροφές του: τον πόνο, το θάνατο, τις υλικές καταστροφές, την υπονόμευση της λειτουργίας του φυσικού, κοινωνικού και ηθικού περιβάλλοντος. Ο πόλεμος αφαιρεί τον έλεγχο της ζωής από τους ίδιους τους ανθρώπους και τους εγκαταλείπει στην τυχαιότητα. Η βλάβη του πολέμου στον ηθικό ιστό της ανθρώπινης ζωής είναι η πλέον επικίνδυνη, η πλέον προσβλητική. Eίναι λοιπόν ποτέ δυνατόν να δικαιολογηθεί η πρόκληση μιας τέτοιας βλάβης; Κι αν πράγματι υπάρχουν δίκαιοι πόλεμοι πώς μπορούμε να αποφύγουμε την καταχρηστική τους επίκληση σε κάποιες περιπτώσεις -επίκληση που τόσο πολύ θυμίζει παπικές συνεγέρσεις σε σταυροφορικές εκστρατείες κατά απίστων;
Το ερώτημα δεν είναι ιδεαλιστικό, αλλά πολύ ρεαλιστικό. Η βία και η αδικία δεν θα εκλείψει, αλλά αντίθετα θα καταστεί ακόμα πιο ανέλεγκτη αν χαθεί η προοπτική της αλληλοσυγκράτησης στη βάση αρχών και κανόνων. Η θεωρία του δικαίου πολέμου χρειάζεται συνεπώς ένα πολιτικό πλαίσιο για να αναλάβει αυτό το βάρος· στην αντίθετη περίπτωση θα είναι σαν ένα εγχειρίδιο ποινικού δικαίου στα χέρια ληστών.
Η βλάβη που προκαλεί ο πόλεμος στους ανθρώπους εκτείνεται πέρα από τις προφανείς καταστροφές του: τον πόνο, το θάνατο, τις υλικές καταστροφές, την υπονόμευση της λειτουργίας του φυσικού, κοινωνικού και ηθικού περιβάλλοντος. Ο πόλεμος αφαιρεί τον έλεγχο της ζωής από τους ίδιους τους ανθρώπους και τους εγκαταλείπει στην τυχαιότητα. Η βλάβη του πολέμου στον ηθικό ιστό της ανθρώπινης ζωής είναι η πλέον επικίνδυνη, η πλέον προσβλητική. Eίναι λοιπόν ποτέ δυνατόν να δικαιολογηθεί η πρόκληση μιας τέτοιας βλάβης; Κι αν πράγματι υπάρχουν δίκαιοι πόλεμοι πώς μπορούμε να αποφύγουμε την καταχρηστική τους επίκληση σε κάποιες περιπτώσεις -επίκληση που τόσο πολύ θυμίζει παπικές συνεγέρσεις σε σταυροφορικές εκστρατείες κατά απίστων;
Το ερώτημα δεν είναι ιδεαλιστικό, αλλά πολύ ρεαλιστικό. Η βία και η αδικία δεν θα εκλείψει, αλλά αντίθετα θα καταστεί ακόμα πιο ανέλεγκτη αν χαθεί η προοπτική της αλληλοσυγκράτησης στη βάση αρχών και κανόνων. Η θεωρία του δικαίου πολέμου χρειάζεται συνεπώς ένα πολιτικό πλαίσιο για να αναλάβει αυτό το βάρος· στην αντίθετη περίπτωση θα είναι σαν ένα εγχειρίδιο ποινικού δικαίου στα χέρια ληστών.
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Χρήστος Λ. Ροζάκης | Μια διστακτική περιήγηση ενός διεθνολόγου στον κόσμο της φιλοσοφίας | Περιοδικό "Νέα Εστία" | 1826 | Οκτώβριος 2009 | |
Νίκος Δήμου | Πόλεμος και δικαιοσύνη | "Lifo" | 154 | 15/4/2009 | |
Σόφη Λούκα | Πόλεμος και δικαιοσύνη | "Βραδυνή" | 5/4/2009 | ||
Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης | Υπάρχουν, τελικά, δίκαιοι πόλεμοι | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 22/2/2009 | ||
Γιώργος Σιακαντάρης | Η ισχύς αντιμέτωπη με το δίκαιο | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 537 | 18 | 23/1/2009 |
Βασίλης Χ. Καρύδης | Η εισβολή στη Γάζα ως ορισμός ενός άδικου πολέμου | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 9 | 17/1/2009 | |
Κώστας Ν. Κουκουζέλης | Το ηθικό πλαίσιο του πολέμου | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 52 | 21/12/2008 |