Βιβλίο
Antonio Tabucchi
Μετάφραση: Ανταίος Χρυσοστομίδης
Αθήνα
Άγρα
2010
σ. 224
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-325-810-0
Γλώσσα πρωτοτύπου: ιταλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Sostiene Pereira
Σημειώσεις: Επανέκδοση: "Ψυχογιός", 1995.
Κυκλοφορεί
Τιμή: 16.23€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 27-04-2010)
Έτσι ισχυρίζεται ο Περέιρα
Μια μαρτυρία
Μια μαρτυρία
Antonio Tabucchi
Μετάφραση: Ανταίος Χρυσοστομίδης
Αθήνα
Άγρα
2010
σ. 224
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-325-810-0
Γλώσσα πρωτοτύπου: ιταλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Sostiene Pereira
Σημειώσεις: Επανέκδοση: "Ψυχογιός", 1995.
Βραβεία:
Κυκλοφορεί
Τιμή: 16.23€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 27-04-2010)
Περίληψη:
Σε ποιον και κάτω από ποιες συνθήκες διηγείται ο Περέιρα τον πιο κρίσιμο μήνα της ζωής του, τον μοιραίο εκείνο Αύγουστο του 1938; Αυτό δεν αποκαλύπτεται ποτέ, ο αναγνώστης αφήνεται να κάνει τις δικές του υποθέσεις. Ο Περέιρα όμως είναι ένας εξαιρετικά ακριβής μάρτυρας και με μια πεισματάρικη σχολαστικότητα αφηγείται, σαν να καταθέτει σε κάποιο δικαστήριο, μια τραγική στιγμή της ύπαρξής του αλλά και της ιστορίας της Ευρώπης. Στο πλαίσιο του πορτογαλικού σαλαζαρισμού, του ιταλικού φασισμού και του ισπανικού εμφύλιου πολέμου, η συγκινητική ιστορία της συνειδητοποίησης ενός μοναχικού και δυστυχούς ηλικιωμένου δημοσιογράφου.
Λισαβόνα, 1938. Η καταπιεστική δικτατορία του Σαλαζάρ, η θύελλα του επερχόμενου ισπανικού εμφυλίου, ο ιταλικός φασισμός στο βάθος. Ο Περέιρα είναι ένας πρώην δημοσιογράφος του άστυνομικού ρεπορτάζ στον όποιο έχουν εμπιστευτεί την πολιτιστική σελίδα μιας μέτριας απογευματινής εφημερίδας, της Λισμπόα. Ο Περέιρα έχει μια θανατερή αντίληψη της κουλτούρας: άγαπά τα νεκρώσιμα εγκώμια των συγγραφέων που αποβιώνουν, τη λογοτεχνία του παρελθόντος, τις γραμμένες από πριν νεκρολογίες. Στο πρόσωπο του Μοντέιρο Ρόσσι, ενός νεαρού ιταλικής καταγωγής, και της αρραβωνιαστικιάς του Μάρτα, βρίσκει δύο παράξενους όσο και αταίριαστους συνεργάτες. Μιά συνεργασία που θα οδηγήσει στην ανατροπή της ζωής του γέρου δημοσιογράφου, σε μια έντονη εσωτερική επίπονη συνειδητοποίηση.
Με αυτές τις σελίδες έντονου πολιτικού και άνθρωπιστικού ύφους, με αυτή τη σπαρακτική φιγούρα του πρωταγωνιστή που θα παραμείνει αναλλοίωτη στη μνήμη του αναγνώστη, ο Ταμπούκι μας έδωσε ενα μεγάλο μυθιστόρημα για τη λογική του παρελθόντος μας η οποία μπορεί να εξηγεί τέλεια και τη λογική του άβέβαιου παρόντος μας.
Σε ποιον και κάτω από ποιες συνθήκες διηγείται ο Περέιρα τον πιο κρίσιμο μήνα της ζωής του, τον μοιραίο εκείνο Αύγουστο του 1938; Αυτό δεν αποκαλύπτεται ποτέ, ο αναγνώστης αφήνεται να κάνει τις δικές του υποθέσεις. Ο Περέιρα όμως είναι ένας εξαιρετικά ακριβής μάρτυρας και με μια πεισματάρικη σχολαστικότητα αφηγείται, σαν να καταθέτει σε κάποιο δικαστήριο, μια τραγική στιγμή της ύπαρξής του αλλά και της ιστορίας της Ευρώπης. Στο πλαίσιο του πορτογαλικού σαλαζαρισμού, του ιταλικού φασισμού και του ισπανικού εμφύλιου πολέμου, η συγκινητική ιστορία της συνειδητοποίησης ενός μοναχικού και δυστυχούς ηλικιωμένου δημοσιογράφου.
Λισαβόνα, 1938. Η καταπιεστική δικτατορία του Σαλαζάρ, η θύελλα του επερχόμενου ισπανικού εμφυλίου, ο ιταλικός φασισμός στο βάθος. Ο Περέιρα είναι ένας πρώην δημοσιογράφος του άστυνομικού ρεπορτάζ στον όποιο έχουν εμπιστευτεί την πολιτιστική σελίδα μιας μέτριας απογευματινής εφημερίδας, της Λισμπόα. Ο Περέιρα έχει μια θανατερή αντίληψη της κουλτούρας: άγαπά τα νεκρώσιμα εγκώμια των συγγραφέων που αποβιώνουν, τη λογοτεχνία του παρελθόντος, τις γραμμένες από πριν νεκρολογίες. Στο πρόσωπο του Μοντέιρο Ρόσσι, ενός νεαρού ιταλικής καταγωγής, και της αρραβωνιαστικιάς του Μάρτα, βρίσκει δύο παράξενους όσο και αταίριαστους συνεργάτες. Μιά συνεργασία που θα οδηγήσει στην ανατροπή της ζωής του γέρου δημοσιογράφου, σε μια έντονη εσωτερική επίπονη συνειδητοποίηση.
Με αυτές τις σελίδες έντονου πολιτικού και άνθρωπιστικού ύφους, με αυτή τη σπαρακτική φιγούρα του πρωταγωνιστή που θα παραμείνει αναλλοίωτη στη μνήμη του αναγνώστη, ο Ταμπούκι μας έδωσε ενα μεγάλο μυθιστόρημα για τη λογική του παρελθόντος μας η οποία μπορεί να εξηγεί τέλεια και τη λογική του άβέβαιου παρόντος μας.
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Λάμπρος Σκουζάκης | Η αντίστροφη μαθητεία και η ύστατη αντίσταση | "Πανδοχείο" | 2/7/2014 | |
Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος | Ένα καλοκαίρι στη Λισαβόνα | "Bookstand" | 16/7/2013 | |
Δημήτρης Γ. Στεφανάκης | 13 συγγραφείς προτείνουν βιβλία | www.in2life.gr | 23/4/2012 | |
Μαρία Δαμολή | Βιβλία αντιμετώπισης κρίσεων | www.protagon.gr | 7/2/2011 | |
Νέλλη Βουτσινά | Έτσι ισχυρίζεται ο Περέιρα | "Αναγνωστική Αδεία" | 10/11/2010 | |
Μιχάλης Μοδινός | Η Νοσταλγία της Αφύπνισης | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 31/7/2010 | |
Κωστής Παπαγιώργης | Έτσι ισχυρίζεται ο Περέιρα | Περιοδικό "Αθηνόραμα" | 22/7/2010 | |
Ελπίδα Πασαμιχάλη | Πλανήτης Fiction | "Book Press" | 10 | Ιούλιος-Αύγουστος 2010 |
Ελένη Γκίκα | «Εντομολόγος» της ψυχής και της Ιστορίας | "Έθνος" | 27/6/2010 | |
Σοφία Νικολαΐδου | Κρίση θεσμών και ανθρώπων | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 26/6/2010 | |
Δημήτρης Δαλδάκης | Αυτοί που δεν θέλουν να πάνε για ύπνο | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 609 | 25/6/2010 |