Βιβλίο
Ειρήνη Κίτσιου
Αθήνα
Αντίποδες
2021
σ. 120
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-618-5267-44-5
Κυκλοφορεί
Τιμή: 10.00€ Φ.Π.Α.: 6%
Το φίδι του Πλίνιου
Ειρήνη Κίτσιου
Αθήνα
Αντίποδες
2021
σ. 120
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-618-5267-44-5
Κυκλοφορεί
Τιμή: 10.00€ Φ.Π.Α.: 6%
Περίληψη:
Οι κληματαριές και το φως, η ζωγραφική, η μουσική και η λογοτεχνία, η απώλεια και η αγάπη είναι οι αφορμές των διηγημάτων αυτού του βιβλίου. Η Ειρήνη Κίτσιου οργανώνει τις βαθιές ονειροπολήσεις της, που ξεκινούν από απλά περιστατικά και κορυφώνονται εσωτερικά, με τα αργά και μεθοδικά βήματα μιας μανιώδους παρατηρήτριας. Τα επιμέρους επεισόδια και οι λεπτομέρειες, οι στοχασμοί και οι λυρικές εξάρσεις συναρθρώνονται σε ένα δραστικό συνεχές με κεντρικό άξονα την τέχνη της μνήμης.«Όταν γύρισε προς το μέρος μου, διέκρινα καθαρά μέσα στα μάτια του, δυο πηγάδια ανοιχτά, βαθιά, κατάμαυρα. Από τα νερά τους έλειπε οτιδήποτε θα φώτιζε, έστω και αντανακλώντας αχνά, για να βαδίσει προς τη μεριά τους η ελπίδα. Κι αν έριχνα εκειδά το συκλί μου θα το έβγαζα ξεχειλισμένο θολούρα. Περίλυπος έκλεισε τα βλέφαρα αργά αργά και τα κράτησε εκεί για λίγες στιγμές, με πλεγμένες σφιχτά τις βλεφαρίδες τους, ακίνητα, ώστε έτσι να καταλάβω εύκολα πόσο πολύ πονούσε. Αυτή η μελαγχολική κίνηση, η τόσο οδυνηρά τρυφερή κι αξιολάτρευτη, σαν την παρατηρείς σε πρόσωπα αγαπημένων που υποφέρουν, που μαρτυρούσε εύγλωττα πόσο ευάλωτοι είμαστε στον πόνο, με πήγε δίχως να με ρωτήσει στο πατρικό μου σπίτι σε καιρούς όπου η λύπη εκεί ήταν άφθονη, κι αν δεν ερχόταν εκείνος ο συμπατριώτης μου, ο νοσοκόμος, να με οδηγήσει ταχύτατα στο δωμάτιό μου διανύοντας τον ίδιο λαβύρινθο των διαδρόμων, γκρεμίζοντας τις ίδιες πόρτες –από την ανάποδη όμως τώρα– θα έβαζα κάτι κλάματα, μα κάτι κλάματα.»
Οι κληματαριές και το φως, η ζωγραφική, η μουσική και η λογοτεχνία, η απώλεια και η αγάπη είναι οι αφορμές των διηγημάτων αυτού του βιβλίου. Η Ειρήνη Κίτσιου οργανώνει τις βαθιές ονειροπολήσεις της, που ξεκινούν από απλά περιστατικά και κορυφώνονται εσωτερικά, με τα αργά και μεθοδικά βήματα μιας μανιώδους παρατηρήτριας. Τα επιμέρους επεισόδια και οι λεπτομέρειες, οι στοχασμοί και οι λυρικές εξάρσεις συναρθρώνονται σε ένα δραστικό συνεχές με κεντρικό άξονα την τέχνη της μνήμης.«Όταν γύρισε προς το μέρος μου, διέκρινα καθαρά μέσα στα μάτια του, δυο πηγάδια ανοιχτά, βαθιά, κατάμαυρα. Από τα νερά τους έλειπε οτιδήποτε θα φώτιζε, έστω και αντανακλώντας αχνά, για να βαδίσει προς τη μεριά τους η ελπίδα. Κι αν έριχνα εκειδά το συκλί μου θα το έβγαζα ξεχειλισμένο θολούρα. Περίλυπος έκλεισε τα βλέφαρα αργά αργά και τα κράτησε εκεί για λίγες στιγμές, με πλεγμένες σφιχτά τις βλεφαρίδες τους, ακίνητα, ώστε έτσι να καταλάβω εύκολα πόσο πολύ πονούσε. Αυτή η μελαγχολική κίνηση, η τόσο οδυνηρά τρυφερή κι αξιολάτρευτη, σαν την παρατηρείς σε πρόσωπα αγαπημένων που υποφέρουν, που μαρτυρούσε εύγλωττα πόσο ευάλωτοι είμαστε στον πόνο, με πήγε δίχως να με ρωτήσει στο πατρικό μου σπίτι σε καιρούς όπου η λύπη εκεί ήταν άφθονη, κι αν δεν ερχόταν εκείνος ο συμπατριώτης μου, ο νοσοκόμος, να με οδηγήσει ταχύτατα στο δωμάτιό μου διανύοντας τον ίδιο λαβύρινθο των διαδρόμων, γκρεμίζοντας τις ίδιες πόρτες –από την ανάποδη όμως τώρα– θα έβαζα κάτι κλάματα, μα κάτι κλάματα.»
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Δημήτρης Αθανασέλος | Αυτό που μας αποκρύπτεται… | "Fractal" | 23/8/2023 | |
Αντώνης Ν. Φράγκος | Ο ακούραστος παρατηρητής και η τέχνη της μνήμης | "Η Εποχή" | 13/2/2022 | |
Ελισάβετ Κοτζιά | Το ελάχιστο και το μέγιστο | Περιοδικό "Εντευκτήριο" | 123 | Ιανουάριος 2022 |
Γιώργος Αράγης | Το φίδι του Πλίνιου | www.oanagnostis.gr | 17/6/2021 | |
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου | Φύση, τέχνη και μνήμη | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 13/6/2021 | |
Ευγενία Μπογιάνου | Γραφή παράδοξη και παιγνιώδης | "Η Αυγή" | 1/6/2021 | |
Ασπασία Δ. Λαμπρινίδου | Έξι εξωφρενικές ιστορίες | "Το Περιοδικό" | 29/4/2021 | |
Λίνα Πανταλέων | Η ομορφιά που γίνεται | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 18/4/2021 |